onsdag 15 februari 2012

Snö, snö, snö...


Nu har det snöat sen i går. Runt 20 cm onödig snö har det kommit och ingen här är glad över den. Visst det blir lite ljusare men jag har klåda i mina fingrar. Jag vill gräva i jorden inte skotta snö : ( Har gjort listor på vad som ska sås, när det ska sås och hur det ska sås och var det ska sås. Har även tittat igenom mina egna insamlade fröer. En del har namn men en del vet jag inte vad det är. Som tillexempel de här fröna som jag plockade i Ronneby brunspark. Inte mins jag hur blomman såg ut men den måste ha varit spännande eftersom jag stulit ett par frökapslar från den : ) Jag hoppas att fröna vill gro i sommar.

Andra blommor som jag kommer att försöka få fler av är;
Blomster krasse, både ätbar och vacker. Plantera krasse runt odlingslådorna och du håller sniglarna på avstånd.
Fingerborgsblomma, växer vilt här. Fler ska växa på tomten har jag bestämt.
Aklejor
Jätte Riddarsporre
Röd jätte Vallmo
och några kuvert med överaskningsfrön, såna som jag inte vet vad det är.

Det som blir ätbart i landet är:
Paprika 2 sorter
Tomater
Potatis
Squasch
Ärter 2 sorter
Gurka
Basilika
Svartrot
Brysselkål
Rödbeta
Morot 2 sorter
Gurkört
Salladslök
Spenat
Mangold
Dill
Sallad 2 sorter
Sandsenap
Kålrabbi

Fast mest just nu längtar jag efter de första mjälla skotten från sparrisen, mums!

*******************








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar