onsdag 1 februari 2012

Matar ni fåglarna?

Här har det inte varit någon riktig vinter. Någon dag har det kommit lite snö som lika snabbt försvunnit igen. Någon dag har det varit minusgrader men i stort sett så har december och januari varit helt snöfritt och nollgradigt. Så att mata småfåglarna har inte känts nödvändigt. Nu är det snö här, nu!!! Ungefär två månader försent enligt mig. Men jag tror inte att jag behöver tänka på att köpa hem gotter till småfåglarna än : ) Jag har upptäckt att de har ett riktigt kalas här.
Vår stora gran med de tusentals blå kottarna bjuder in de små varje dag. De fina blå kottarna som man inte kunde spara. De blev bara bruna och föll sönder i hundratals små skivor. På varje liten skiva sitter det ett litet frö, det är de fröna som är fåglarnas festmåltid här.


Under granen så ligger nu ett lager av små tunna skivor, fröna är nogsamt bortplockade. Nu kan jag inte mycket om småfåglar men det är en hel del olika sorter som är här och kalasar. De sitter vissa sorter på marken medans andra plockar frön direkt från kottarna i granen.




Allra bäst tycker jag om Domherren. Jag är van att se en eller två Domherrar om vintern. Här drar de in i flock om 15- 20 stycken. Jättefina med sitt röda bröst : )


*********************

1 kommentar:

  1. Hej vännen. Jodå här matas fåglarna. Fast väldigt sent i år pga av vädret. Men nu är dom som tokiga i alla mat jag ger dom. Underbart att sitta och titta på dom små söta. Ang ditt tidigare inlägg om sorgen. Så är det bra att ha djur då....dom tröstar på sitt sett ♥ Må väl och många kramar från Maria

    SvaraRadera