torsdag 2 februari 2012

Kylan håller i sig även i Blekinge.

-12 minus nu och -12 minus i morse. Det tycker jag är kallt. Det mesta fryser. Hönsen går visserligen ut men de går in igen så fort de ätit. Jag serverar varmtvatten i deras skål och tar in frusna vattenflaskor från kaninburarna. Lägger dem i tvätthon i badrummet och fyller den med varmvatten. När isen har tinat i flaskorna så bärs de ut igen med varmvatten i dem. Kaninerna får äpple eller morot varje morgon, de sitter lydigt vid burgrinden och väntar ivrigt på sitt "godis". Frukt och grönt innehåller vatten så medans vattenflaskorna görs i ordning så kan de knapra på sin godisbit.

Nu när jag jobbar hemma så krävs det att jag har lite disciplin på mig själv. Ja det är inte så att jag gör annat, tvärt om. Jag jobbar i timmar. Glömmer lunchen, blir grinig av hunger. Glömmer att ta pauser för jag ska bara.... som Alfons Åberg sa till sin far. Jag har utformat en dag som jag tycker fungerar, den kommer nog att variera efter vad det är för väder ute. Men just nu gäller i alla fall. Djuren på morgonen, de ska ha mat vatten och rastning (här räknas även jag in) Sen sätter jag mig och jobbar fram till 12.00 då bryter jag för lunch. Något jag har slarvat med. Det har hittills blivit lunch både vid 14.00 och 16.00. Inte så bra. Bäst fungerar det om jag gör maten dagen innan så att jag bara kan värma på den. Efter lunch så är det bara att ge sig ut och byta vatten hos djuren där ute i kylan och rasta hundar som slöat i hmm... soffan. Sen jobbar jag på fram till klockan 16-17 lite beroende på hur mycket jag har att göra, problemet är inte själva jobbet. Problemet är att det är nästan för kul. Om mannen jobbar över, ja då gör jag också det : ))

När väl middag och annat stök är över så blir det en sista sväng till höngården för att natta pullorna, stänga om dem och återigen byta vatten hos kaninerna. Hundarna får en liten sväng för att sträcka på benen Sen kan man göra en del pill jobb sittandes i soffan framför tvn, det känns som att det liksom inte räknas riktigt till jobbet : ))

Det var min dag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar