tisdag 21 februari 2012

Besök i fårhagen,




















Jag hade en fantastisk dag igår. Klockan 08.00 stod jag i Lottas fårhage och kisade mot solen. Det glittrade nerifrån havet och droppade från taket på fårhuset. Vi kunde inte fått en bättre start på dagen. Lottas Värmlandsfår skulle klippas inför lammningen och jag skulle vara med i studie syfte : )) Ja som ni säkert sett på bilderna så har en tacka tjuvstartat redan och fått ett bagglamm. Det var lite oväntat men så kan det vara ibland. Den snälle fårklipparen Lars som har egna får och haft får i 30 år svarade villigt på mina 1000 frågor och de 100 efterföljande...

Han mutades med kaffe och semla på den soliga inglasade verandan efter klippningen och fick dela med sig av sin fårkunskap under ytterligare några timmar. Med mig hem efter denna kanondag så hade jag förtom en massa fårinformation, säckar fulla med fårull från de fina Värmlandsfåren i både gräddig färgton, latte och choklad. Så nu pågår projektet rensa och tvätta ull här hemma i stugan. En säck är redan klar, ullen hänger rensad, tvättat i badrummet på tvättställningen och lite överallt där den får plats... Ja man får ta vad man har till hands.

Det blir inget annat tvättat förens jag är klar med ullen, jag behöver tvättställningen till det ; )

*******************
Ska väl nämna att Lotta inte bara är fårahede. Det är endast en hobby. Hon är trädgårdsmästare och driver ett företg i den branschen med sin sambo. Sist jag var där och hälsade på fick jag med mig prydnadsträd hem till trädgården.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar