lördag 4 februari 2012

Mörkläggninga ala´ - 40 tal.

Kanel... näää en stor buske som jag älskar barken på. I sommar kommer den att vara sprängfylld med rosa blommor

Sommar ja, den lär nog dröja. Om jag gnällde över kylan här om dagen så är det inget mot nu. Vaknade i morse och konstaterade att temperaturen ute var -17 och inne +13 med matchande is på insidan av sovrumsfönstret... Kanske dags att mannen tar och fixar så att vi slipper eldningsförbudet i kakelugnen och vedspisen. I går gick han runt och frös inomhus, gnällde över att de drog från fönstren. Gnällde lite på mig som tatt ner alla gardiner (de han hade var inte snygga) Det är betydligt finare utan gardiner. Sambon hävdar att gardiner isolerar och började förklara hur han brukade hänga för fönstren. Det lät ju inte direkt charmigt, lite som mörkläggningen på 1940 talet då andra världskriget härjade. Jag påminde honom om att vi inte längre har några sådana täckande gardiner (de har jag slängt) Hans förslag var då att hänga upp påslakan framför fönstren... Ehh nej jag tror inte det svarade jag, det ser ju fasiken inte klokt ut : (
-Ja men det är ju kallt svarade sambon.

Okej sa jag, men kylan lär väl ge sig och de få dagar som den är här så biter vi i hop och klarar oss utan mörkläggning med påslakan för fönstren. Visserligen bor vi mitt i skogen så ingen behöver se eländet men nej tack. Så vill jag inte ha det.

Sambon replikerade med att säga: Ja men om nu kylan försvinner om några dar så får du stå ut de få dagarna med påslakan för fönstren.

Jaha, sån e han : ))


*Kan tillägga att ännu har inga påslakan kommit upp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar