söndag 19 februari 2012

Får, fällar och Border Collies.

 I bland så träffar man nya människor och fastnar i fantastiska samtal. Ett sådant möte hade vi idag. Vi var på besök på en liten gård med får och vallhundar. 28 får och tre Border Collies. Fåren var av rasen Värmlandsfår, en gammal skogsras. Jättefina. Men det var pratet kring hundarna som stod i fokus. Det är alltid så givande och intressant att hamna i diskussioner med folk som rör sig inom ett annat område än en själv. Man jämför, förklarar, det kommer en och annan aha moment... Så efter dessa timmar med Vallhundarna så har jag huvudet fullt av ny kunskap om dem och deras arbete både praktiskt och tävlingsmomenten. Sen var det fåren då. Att ha egna får har länge varit en dröm så just nu suger jag i mig all kunskap jag kan få. Jag har nog läst igenom hela Ronneby biblioteks böcker om får och allt kring dessa djur. Så varför denna fascination? Ja se själva på bilderna...



 Får håller markerna öppna, det finns raser för olika ändamål, raser som uppfyller alla ändamål. De varierar i typ och temperament. De ger ull, skin och kött. Av ullen kan man göra garn och tova. Man äter köttet och får vackra fällar av deras skinn. Det är så naturligt det kan bli. Ett hundra procent naturmatrial rakt igenom. Kan det bli bättre? Sen är det trevliga också : ))
I kväll blir det tidigt i säng. I morgon ska jag på nästa besök. Då ska det klippas får : ))

*******************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar