onsdag 8 februari 2012

Magnolia i vår trädgård?

Det blir ett snabbt inlägg så här nästan mitt i natten. Jag ska snart gå till sängs, men jag har fått något att fundera över. Satt och tittade på ett tv program i kväll, Österlens trädgårdar eller något sådant hette det. Inte bara en njutning för oss som inte är överdrivet förtjusta i vintern. Det är också en fröjd att se vad människor åstadkommit i sina trädgårdar. Nu är det väl nästan fusk att ha trädgård på Österlen med tanke på deras klimat ; )

Men det som fick mig att hajja till var trädgården med alla träden, närmare 3000 stycken om jag minns rätt. De visade bland annat en ur Magnolia och jag flög upp ur soffan. Försökte förtvivlat få se mer av bladverket på detta träd. Efter programmet så har jag surfat och sökt på Magnolior enda till nu, varför? Jo om jag inte har blivit heltokig så växer det flera såna små plantor här runt vår tomt. Den gamla mannen som bodde här var ju en redig trädgårdsnörd, så här finns det saker som kommer upp ur marken. Tyvärr har sambon mejat ner en hel del som tills slut har fått ge med sig och inte visar sig mer, jag bodde inte här då. Då hade jag mördat honom.

I våras fick jag syn på några små markliga plantor i vår "lummiga del" av trädgården, den som så sakteliga har växt igen. Där under träden i den lätt sura jorden hittade jag 5-6 stycken plantor ca 15-20 cm höga som jag aldrig sett förr. Det såg ut som små embryon till träd. Efter detta så har jag hittat en sådan liten samling på ett annat ställe på vår tomt, bakom gäststugan. Bladverket på dessa små baby plantor ser precis ut som på detta stora Magnolia träd som var på tv. Hittills när jag försökt att ta reda på vad det kan vara för planta så har jag kammat noll. Och att fråga sambon... tsss han säger bara att det är ogräs. Jag borde ha tagit bilder på plantorna så att jag kunde lägga in den i bloggen. Nu kan jag knappt bärga mig till i vår för att se om dessa plantor finns kvar. Förmodligen har jag blivit helknäpp som tror att det kan vara Magnolia, för hur har de kommit hit, gubben kan väl inte ha sått dem? De borde ha varit större plantor nu om han satt dem... Jag är nog helt ute och cyklar...


********************


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar