lördag 29 mars 2014

Växtfärga med björkbark.

 I går barkade jag hyfsat grova björkstörar och fick för mig att testa om barken gav någon färg. När jag googlade på färga garn + björkbark så fick jag upp lite blaskiga bilder. Inte direkt upphetsande men jag tänkte att jag prövar i alla fall. 

 Jag gjorde ett litet testbad. I med barken som fick koka 30-40 min. Det hände ingenting med badet, en lätt gulgrumlig ton bara. Slog i ett par droppar ammoniak för att ändra PH värdet lite, nothing! Trist. Ställde undan grytan. Tittade ner i grytan igen efter ca 20 minuter och oj! Badet var i det närmaste mörkt brunrosarött, kul!


En tuss tvättat men obetat garn fick sjuda i badet ca 30 minuter och så här blev det. En betydligt mera spännande färg än den jag sett på mitt bildsök. Min slutsats med tanke på hur även de bilder på äppelbarken såg ut (blaskigt) jämfört med det garn jag fick - knallgult, är att barken skall man ta när saven stiger på våren. 

Känns lite logiskt när man tänker efter. Först så kan man använda barken om man vill växtfärga, sen bladet och sist framåt hösten så kommer frukten och där sitter de mesta färgämnena i skalen. Tror denna tanke kan gälla fler träd och buskar. Om nu inte någon annan har gjort andra iakttagelser?
Efter detta testbad så kokade jag upp ca 200g bark i 2 liter vatten och har nu nästan två liter färgbad på flaska att använda vid ett senare tillfälle.

Trevlig lördag!


För er som vill NATURFÄRGA efter mina "recept" så vill jag säga att det finns ingen vetenskapligt kunnande hos mig, jag testar bara och leker. Slutresultatet beror på så mycket mer än bara måttangivelser. Till exempel vilket PH värde man har på sitt vatten hemma, om det är järnrikt osv... säkert kan det också bli variabler beroende på var man plockar sina växtdelar, vad innehåller jorden i form av olika metaller och spårämnen. Men det är det som gör just växtfärgning så spännande, man vet liksom aldrig riktigt hur det kommer att se ut :)


****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar