måndag 10 mars 2014

Måndag igen och vårspaning...

 Dagens vårspaning är en tillbakablick på det vi företog oss igår. I går så började jag att peta lite mer på allvar i grönsakslandet. Jorden såg härlig ut. Mullrik och fylld med stora feta maskar, det lovar gott! Jag grävde upp sparrisplantorna, ja jag skall flytta dem igen. Förra året fick vi lite tunt med sparris men det berodde på att ogräset hade spritt sig där de växer. Sparris är känsligt för sånt, de vill vara herre på täppan. Där de växte skall jag anlägga en 12 meter lång odlingslimpa så av samma anledning så grävdes även pepparroten upp och flyttades. Denna säsong skall vi bygga en ram runt limpan av bräder och sen fixa till så att det blir både limpa och upphöjd bädd. Bredden blir lite över 1 meter.

 Här i gaveln så växer det höstaster, hur mycket som helst. Jag brukar klippa ner dem om hösten för att inte ge möss som vill ta sig in skydd. Men i höstas så tröt ambitionen. Så de klipptes nu istället. En hel kärra full med material som var lätt att bryta ner i mindre delar. Det blir struktur till odlingslimpan :)


Efter dagens första riktiga vårarbete i trädgården så var det självklart att vi skulle grilla korv, snabbt enkelt och väldigt gott just en sån här dag. I dag fortsätter jag vårpysslandet ute.

Ha en jättefin måndag!

****

1 kommentar:

  1. Vad härligt det ser ut, hos mig är fortfarande trädgården gömd under ett tjockt vitt täcke och nu snackar dom om mera snö.... korven måste ha varit en riktig god belöning :)

    SvaraRadera