onsdag 26 mars 2014

Övervintrad.


I dag är jag lite småglad eller jätteglad faktiskt. Förra året var jag på besök i skåne och hos dem jag besökte så växte det ramslök vilt längs tomtgränsen. Ramslöken är fridlyst men har den spritt sig in på någons mark så får den skylla sig själv om det kommer någon med en liten trädgårdspade... Jag planterade de lökar jag grävde upp i en kruka och såg dem vissna och tyna bort nästan omedelbums, trist :(

Satte undan krukan vid husgaveln och glömde bort den. Det var väldigt varmt i somras och jag vet att jag vid något tillfälle flyttade ut den lite så att det åtminstone skulle komma någon droppa regn i krukan med mina misslyckade ramslökar men se Tatam!!! I morse såg det ut så här i krukan, de små lökarna har överlevt torkan och vintern. Bladen som kommit upp luktar svagt av vitlök. Går man i en ramslökskog däremot är doften otroligt stark och mättad.

(Blommande ramslök. bilden är lånad från nätet)

Vem vet om några år kanske det här torpet har sin egen lilla ramslökslund. Jag har i alla fall flera goda maträtter i tankarna som kan innehålla ramslök :)


Trevlig onsdag!

****


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar