tisdag 18 mars 2014

Ett gammalt äppelträd.







Jag var ute tidigt i morse och lät mig förföras och försvinna en stund i mina fantasier. Längst ner, bort från torpet står ett gammalt äppelträd. Många gånger har både jag och S tänkt att vi borde göra en insats och rädda detta träd. Det är gammalt, har nog sett alla dem som bott i vårt torp och en gång i tiden försett den första familjen på två vuxna och åtta barn med god frukt. Hur man nu klarat av att bo så många på 50 kvadratmeter... Ja egentligen så var det mycket mindre, både hall och badrum är senare tillbyggnader. Delar av trädet sågade S ner här om dagen och så i morse passade jag på att skrapa mer bark till min färgning. Nu blev det inte så mycket bark, de flesta grenarna var döda sen länge. Men det slog mig hur vackert det gamla trädet är ändå i sitt förfall. Så många lavar, mossor och förmodligen insekter som lever gott på det döende trädet. Jag kunde inte låta bli att fota lite :)

I dag färgar jag ullgarn med äppelbark. Ska bli spännande att se hur det blir.


Hoppas ni har en fin dag!

****

6 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder. Jag gillar verkligen detta med gamla kvistar, mossa och bark. Det är så vackert.
    Må gott från Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag håller med, det kanske är lite fånigt men det vilar nåt klokt över gamla träd. De har liksom varit med länge och sett de mesta. Vackra är de också :)

      Radera
  2. Jag såg bilderna på FB, härlig gulfärg, så intens också. Men den mossan och allt annat på trädet kanske färgar det också? Jag fick någon bronsaktig färg av mossan på ett plommonträd, du borde pröva.
    Härliga bilder, nostalgiska :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att resultatet beror på att det är vår bark. Ta barken när saven stiger på våren läste jag nånstans. Då är det mest färgämne i barken. Och den var väldigt gul på insidan. Plommon lät ju väldigt intressant, snubblar jag över sådan bark någonstans så ska jag testa, tack för tipset.

      Radera
  3. Jeg har en Louet jag också, köpte en snabbvinge och tre spolar, men rocken verkligen tuggade in ullen på spolen med 19:1. Nu, efter att jag flyttade både krokar över till samma arm på vingen går det som en dans. Rekommenderar den varmt, den snabbvingen och spolarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah ok, lite som att lära sig spinna igen på nytt :) Jag får önska mig en high speed vinge och ett par nya spolar i julklapp tror jag. Kan va bra att lära sig nåt nytt också, kliva ur bekvämlighetszonen. Det är du duktigare på, testa nya fibrer och nya sätt att spinna.

      Radera