fredag 28 mars 2014

Ullprover från en anonym avsändare.


Små härvor av fibrer från en okänd givare. Inte förens nu har jag haft tid att ta tag i den ull som kom till mig via posten i 4 småpåsar. Ingen avsändare, så jag tog för givet att det var en lönspinning som jag lovat att åta mig. Fibern stämde väl överens med det uppdraget. Påsarna innehöll både alpacka vit och svart (har endast fotograferat det svarta på bilden) sen var där två sorters fårull. En vitgul ljuvligt vaddig sak, lätt småkrusig. Jag gissar på nån köttras? och så en småkrusigull som var melerad i brun,beige,svart,grå... en från början rätt hemsk ull och jag tänkte "huva" när jag tog i den. Men efter att ha flickkardat de olika fibrerna otvättade från locken så visade sig "huva" ullen bli väldigt trevlig, ett litet fluffigt moln utvecklades i min hand när jag kammade den med de små kardorna. Jag vet inte om den ullen var från olika får eller från olika ställen på kroppen men en del staplar var mörkare så jag delade upp dem i två högar och spann två garn av dem, ett lite ljusare grått och ett mörkare. När jag sen tvättade alla härvor så försvann gultonerna i dem.

Vem du än är som givit mig dessa ullprover så tack så mycket. De var jätte kul att spinna och "huva" ullen var en trevlig överraskning. Den kanske inte kan bäras närmast huden men den skulle kunna bli en skittrevlig värmande tröja under en oljerock :) Snyggt som tusan! Undrar bara från vilken ras/korsning den kommer... Jag gissar på någon av våra svenska almogefår. Skulle gärna spinna lite mer av den och av den gulvita (som blev vit när den tvättats)

Trevlig fredag!

*****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar