torsdag 27 mars 2014

Gula gotlandslockar.



Jag hade bra med färg kvar i mitt äppelbarksbad så jag la ner ett gäng gotlandslockar i badet. De var lätt tvättade men obetade. Jag värmde upp badet igen men ställde det sen åt sidan med lockarna i över natten. Gotlandsullen blev precis lika gul som det tidigare garnet bara betydligt svårare att fotografera. Fick höra att just gult och gotlandslocken som innehåller mycket gråtoner är optiskt svårt både för kameralins och ögonlins att återge korrekt. Personligen så har jag svårt för gult och svart tillsammans men nu hade jag bara dessa lockar hemma som jag kunde avvara till färgbad nummer två. Badet hade räckt till bad nummer tre och fyra också... kanske till och med fem. Men som sagt gult är (nästan) fult så jag hällde bort resten av badet och naturligtvis så ångrar jag mig nu. Jag kunde ha hällt det i en mjölkkartong och fryst in det eller på en vanlig flaska och ställt undan den. Bra att vara efterklok. Man ska naturligtvis inte slösa med goda färgbad.

Trevlig torsdag!

*****




1 kommentar:

  1. Jag gillar färgen du fick på ullen, den ger liv och lyster till garnet. Gult försvinner i det grå och blir nästan grönt. Jag färgade gul med lupinblommor en gång på grå ull och la den sen i ett basiskt efterbad när färgningen började kylna, en härlig grön fick jag av det, hade kanske fungerat på ditt gula äpplebad också?
    När det gäller mitt orange så var det lav, alltså den grå mossan på granens grenar, inte själva barken. Den kokade jag i en gammal järngryta någon timme som sen fick stå och svalna över natten. Sen hade jag ner ullen och värmde på nytt. Jag vet inte vad som tog bort allt fett men ullen blev alltså helt som stålull.. inte fullt lika illa när den blev spunnen. Men eftersom det är spelull så är den ganska sträv i utgångspunkt, möjligt det hade varit mjukare med en annan ull. Men färgen, helt klart läcker.

    SvaraRadera