söndag 16 mars 2014

Den första sådden.

 Den långa lådan är klar. Halva är fylld med lagom mycket halvbrunnen kompost och som topping lite köpejord, där fröna ska gro.

 och så bort med alla ovälkomna gäster...

 Jag tjuvstartade lite redan nu, sådde några rader med tidiga morötter, testar spenat, dill, gräslök, persilja och lite olika sorters plocksallad.

 Fönstren med de jävliga gångärnen fixades med en metall borr rätt ner i skruvfästena. Sen var det bara att dela dem i två :)

 Vatten och värme, jag hoppas på mycket goda krispiga grönsaker.

 Fönstren sitter som en smäck :)

Tyvärr så är årstiden lite tidig och bla kålfjäril och morotsfluga är i antågande så bäst klä in allt i fiberduk. Ser hur trist ut som helst tyvärr men det är svårt att hitta ett bättre sätt att skydda det man sått.

Skön söndag önskas!

****




4 kommentarer:

  1. Åhh vad härligt att få pyssla i trädgården igen! Här hos oss är det en del snö kvar men värst av allt är istäcket som ligger där och lurar under snön. Har hunnit drutta omkull två gånger nu och det känns :(

    Har kikat in hos dig några gånger tidigare utan att lämna någon liten kommentar. Så nu tyckte jag att det var hög tid.
    Du har en fin blogg som jag gärna besöker fler gånger :)
    Ha en fin kväll
    /Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacka tackar :) Välkommen tillbaks. Just den snön som täcker is är förrädisk, man går med små små steg och spänner sig. Vintern här nere är tack och lov normalt väldigt kort men just så, is med snötäcke på. I år hade vi lite tur och slapp det.

      Nu vet jag inte var du bor men förhoppningsvis så är du en av dem som inte fick påfyllning av snön i natt :)

      Radera
  2. Så underbart härligt det ser ut, frösådd och löftesrika grönsaker. Jag känner riktigt hur avundsjuk jag blir. Själv har jag försökt skotta fram gångarna i köksträdgården men det är fortfarande alldeles för mycket snö... får spinna några veckor till alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fördelen med att bo söder över, man kan tjuvstarta lite :) Tur du har en hobby som kan utövas oavsett årstid och väder - spinna garn :)

      Radera