måndag 22 april 2013

Smyginvigning.

 Ja den blev ju inte så pjåkig ändå : )


 Mitt legbarfärgade avelspar, det är allt som återstår av denna färg efter rävens visit. De fick bli de första hönsen att flytta ut i sommarburen.


 Mina budget matskålar. En avklippt mjölkförpackning i plast. Jag använder både överdelen och underdelen. Funkar utmärkt med en ståltråd som hängare. Lätt att diska om den skulle bli smutsig. När den gjort sitt får den gå till återvinningen.

 - Man kan väl få en liten kyckling att leka med. Snälla... bara en!

 Kycklingarna är i behov av värme fortfarande men solen har varit varm de senaste två dagarna så de små har fått komma ut och tillbringat dagen i friska luften. De har stortrivts. Jag har dem i en plastbytta med locket halvt över då blir det varmt och gott. Man får kolla bara så att det inte blir för varmt så att de dör av värmeslag. 

Det blev riktigt bra. Ett hus med en dörr som går att öppna på sidan, lätt att rengöra inuti. Hönsen kan även gå den vägen om jag vill ha dem frigående på tomten. En lucka ut i själva betesburen så att hönsen kan gå in och ut som de vill. Hela taket går att lyfta av. Det som återstår är inredning i huset; sittpinne och rede samt luckor så att man kan stänga betesdelen på natten om man vill. Maten och vattnet skall flytta in på nåt smart sätt. Och taket skall förses med gångjärn så att det är lätt att öppna.


Material till fler såna här burar är redan inköpt : )

Trevlig måndag på er!

*******




1 kommentar:

  1. Hm, man kanske skulle ta och förverkliga drömmen...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera