fredag 12 april 2013

Konsten att äta en grapefrukt.

 Att ge sig på en grapefrukt kräver kunskap, skicklighet och attityd. En grapefrukt ger sig inte så lätt. Arten på bilden går under namnet blodgrape.

 Den kan lätt uppfattas som både besk och svår.

 Den stänker med lätthet ner dataskärmen om man är ovarsam...

Googlar man på grapefrukt så finns det fler som blivit varse problemet. Det är nästan som en egen liten rörelse : ) Det finns råd om att skala frukten med en vass kniv, skära den i skivor, att endast skära ut fruktköttet... jag är för att man skär men mitt tips är att placera en halv grapefrukt i en liten skål. Försiktigt lätta lite på fruktköttet längst kanterna med en kniv. Den erfarne har en speciell sked med en tandad kant, en sk grapefrukt sked. Vi andra klarar oss bra med en vanlig matsked. Servetter nämns inte men jag föreslår att man har en sådan till hands.

En halv grapefrukt och du har tillgodosett dagens C vitaminbehov. En del sockrar sin frukt, jag gör det inte. Klarar helt enkelt inte av en massa krasande socker mot tänderna *ryser* Jag föreslår istället att man ringlar lite honung över snittytan. En del saft kommer att rinna av frukten när man pressar ner skeden i den. Har man den då placerad på ett vanligt tefat så får man sörpla. Har man den i en skål så är det bara att slänga skalet på komposten och dricka ur skålen. 

Grapefrukt kanske inte är sådär jätte värst miljövänligt med tanke på transporten, de växer ju inte direkt i Tidaholm. Just nu så är jag bara så förbaskat trött på rotsaker och äpplen att jag måste fuska lite och få njuta av lite andra smaker i munnen. Sen i höstas när de svenska tomaterna och gurkan tog slut i butik så har jag levt på de gurkor jag la in. Tomater blev det inga och de i butik köper jag inte för de smakar absolut ingenting. 

I går så blåste det ute, idag så faller vårregnet. I kläckaren är det 70% luftfuktighet och jag väntar...

******







 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar