onsdag 10 april 2013

I väntans tider.



Det går inte att beskriva hur mycket jag längtar efter att få städa i trädgården, ni vet kratta löv och ris, elda... Förbereda landen där årets grönsaker ska planteras. Sitta i solen och njuta med en kopp kaffe medan man planerar, ute i solen så klart. De enda som trixar i trädgården just nu är koltrastarna. Det är ett helt litet gäng som hoppar runt på gräsmattan och vänder på löven i jakt på nåt ätbart. Jag har försökt att kratta men det är fortfarande frost och löven sitter fast. Jag får ge mig till tåls lite till. 

I förra veckan så anlände tranparet som varje sommar föder upp sina ungar här, ute på en av bondens kohagar. Inte vet jag vad tranor äter men med tanke på att det heter hornborgarsjön där det kommer tusentals av dessa fåglar och bondens ko hage är mycket sank med en mindre insjö mitt i hagen så förmodar jag att de äter groddjur? De groddjur som det annars finns gott om här har ju inte vaknat ur vinterdvalan än och ingen direkt spirande grönska har kommit igång heller så hur de överlever här nu det vet jag inte. Kanske flyger de tillbaka en bit när de blir hungriga : ))

I morgon är det dag 18 i kläckaren och jag stoppar vändningen. Sen är det bara att vänta. Äggen ska sen vila i kläckaren. Kycklingarna skall ha vänt sig så att de lätt kan hacka sig ut ur äggskalet. Fuktigheten i kläckaren skall upp till minst 60-70% gärna högre. Värmen skall fortfarande vara densamma, runt 37,3 + Dag 21 så är det kläckdags.

Det fina med våren förutom ljuset och hm värmen... är just allt nytt liv. Oavsett om det är de nya knopparna på växtligheten eller alla djurbäbisar som föds så är det härligt, pirrigt och lika fascinerande varje vår.

Trevlig onsdag!

********




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar