fredag 5 april 2013

Mörkbruna enkla raggsockor.




Det här är mitt fredagsmys i kväll. Att avsluta den sista delen på den andra sockan. En är klar men den andra är ännu så länge bara ett skaft. Jag är lite slarvig med att avsluta stickprojekt. Men i kväll så blir den klar, då stickar jag hälen och foten. Viker ihop den och stoppar undan dem båda tills nästa år då sambon har ett par rejäla raggisar att värma fötterna med i kängorna. De här sockorna är lite sträva och kräver en innestrumpa annars tror jag att de kommer att klia för mycket. Men i gengäld så har jag spunnit garnet lite tunnare just för att det skulle få plats med en extra strumpa i kängorna. Garnet är en blandning av mjuk underull och rätt mycket kamull av ryatyp. Så jag hoppas att sockan inte bara är varm utan också slitstark. En fårras som har just denna egenskapen; flera ulltyper i samma fäll är Värmlandsfåren. Denna ull kommer från dem. Rolig att jobba med, varierande. 

Ska man ha nåt material runt fötterna om vintern så är det ull.  
Ull kan ta åt sig upp emot 35% fukt innan den känns våt. Det innebär att även om det är varmt och vi svettas mycket tar ullen åt sig fukten och släpper ut den i luften. Därför håller man sig alltid torr och behaglig med ull. 

Ull kan ta åt sig upp emot 35% fukt innan den känns våt. Det innebär att även om det är varmt och vi svettas mycket tar ullen åt sig fukten och släpper ut den i luften. Därför håller man sig alltid torr och behaglig med ull. 
 
Ull är även terapeutiskt verksamma. Ull används t.ex. inom sjukvården för att förebygga och lindra trycksår. Ullen främjar även spädbarnstillväxt, -och kolikbarn blir lugnare om de får ligga på ull.
 
Ullen är smutsavisande och väldigt lättskött tack vare Lanolinet, Dvs. ullfettet som finns i ull. Lanolinet hjälper till att stöta ifrån sig smutspartiklar. Därför säger man att ull är självrenande. Man bör lufta ullen regelbundet. Vid tvätt, skölj eller spola i ljummet vatten. Fläckar behandlas med ullschampo som innehåller lanolin. Använd inga starka tvättmedel. Tvätta inte ullen mer än 40 grader.
 
Halelulia, jag är både frälst och bortom all räddning när det gäller ull : )
 
Trevlig fredag!
 
*****  
 
 







1 kommentar:

  1. Jag har gått utan strumpor hela vintern. Lite för dålig cirkulation i fötterna har gjort att överskottsvärmen som bildas vid gång inte transporteras bort...

    SvaraRadera