söndag 14 april 2013

Kycklingar!





 Tupp!

Som små vårsolar sitter de i det rena höt i sitt kycklingbås. Tills värmen kommer ordentligt så behöver de värmelampa. Ur de första 6 äggen som kläckts så dog en, 4 är hönor och bara en är tupp! Nu väntar jag på att resterande ägg skall kläckas. Tanken var att ha kvar dem i kläckaren tills alla ägg var kläckta, en del gör ju så. Men jag vågade inte. Den kyckling som dog för mig hade på något sätt tagit sig över en mellanvägg och drunknat i vattenfacket : ( Alltså tog jag och lyfte ur det gäng med kycklingar som blivit tillräckligt torra. 

De små kom som en liten överraskning igår när jag stod och diskade. Jag trodde pipen jag hörde kom från fåglarna ute. Men det var en kyckling som just hade kläckt : ) Sen kom de i rask takt under kvällen. Nu när alla vårbebisar börjar att komma, ja då tror jag att det nog blir vår i alla fall.

I dag är det sol och jag mår som allra bäst. Vi tänker ta en tur med släpkärran och hämta material för några byggprojekt som skall fixas, äntligen


Trevlig söndag!

*******








 







2 kommentarer:

  1. En helg fylld med tillskott ;)Våren är äntligen här!
    Ha en riktigt skön dag!
    Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Vad kul med kycklingpip. Vi väntar också med spänning. Men hur gör du för att så snabbt kunna könsbestämma dem? Här brukar det vara fast de är halvvuxna pendlar vi mellan att säga om de är hönor eller tuppar: ) Finns det något knep?

    SvaraRadera