tisdag 8 januari 2013

Visst går det att odla nu.




Ja eller grodda kanske man mest kallar det för när man lägger frö i blöt och låter dem spira. De däringa spirorna sen som kommer ur fröt är fantastiskt goda. Och himlens nyttiga : ) Alfalfa groddarna, de tunna och skira äter jag gärna på mackan. I dessa tider mitt i vintern när tomaterna mest smakar ingenting så föredrar jag alfalfa på mina mackor. De är också goda i sallad eller som sallad på tallriken : )

De grövre korta, knubbiga godingarna är mungbönor. Härligt nötiga i smaken. Äts som de är eller vänds snabbt i stekpannan i riktigt smör.... det tar verkligen fram nötsmaken. Eller så åker de ner i höstgrytan på slutet. Ett lass knubbiga gröna passar också bra på smörgåsen, mmmmmums.

Jag odlar mina groddar i glasburkar. Täcker botten med frön och trär på ett sånt där plastnät som köpevitlök brukar ligga i i affären (japp jag spar de nätet, kan användas till mye bra ting) Minst två gånger per dygn så sköljer jag fröna i burken. Nätet gör att fröna stannar kvar i burken när jag häller bort vattnet. När det är fart på grodden så byter de bostad till en plastbytta med lock och flyttar in i kylskåpet. I mitt hus så äts groddar upp på en gång så det finns alltid nya groddburkar på g på köksbänken : ) Det finns fler varianter på grönt man kan grodda nu så här års för att få lite extra piff och vitaminer bla 
solrosfrön (oskalade) 
 bovete
gröna och gula ärter
Linser
Adukibönor
 Sojabönan
 Vete
 Bockhornsklöver
 Kikärter
 Broccoli
 Krasse
 Rädisor
 Rättika
 Senapsfrön
Solros
 Lök
Rödkål 
Rödbetor.

 Med detta inlägg vill jag bara tala om att jag vägrar ännu att tänka på vad jag skall odla i år, utomhus. Det är aldeles för tidigt att tänka på det. För då blir jag sugen och ställer till med samma elände i torpet som förra året. Dvs förgrott och odlat över allt. Det gicks knappt att röra sig. Tillbringade nästan 2-3 månader med att flytta runt på allt varje gång man skulle göra nåt i huset... Drev både mig och sambon till vansinne : )) Mycket dog dessutom och en hel del tog sig aldrig riktigt. I år ska jag vara mycket förståndigare (hoppas jag)

Trevlig tisdag!

*****






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar