måndag 7 januari 2013

Fyra stadier.

 En trött trollkärring på bild : ) Jag behöver sol nu och ljus. Längtan efter längre dagar är stark. Under tiden som det fortfarande är vinter, i alla fall enligt kalendern så tjatar jag på om ullen. Jag tycker fler som stickar skulle utnytja vår egna produkt: Den svenska ullen, från svenska får. Gärna ull från de gamla allmoge raserna. De är värda att bevaras. Jag var och handlade igår och jag ser i affärerna att stickmodet är stort. Både för stickade plagg och att sticka själv. Jag kan ju tycka att man borde välja matrial efter vad som är bra för miljön. Vi sopsorterar glatt för att lätta vårt samvete sen köper vi plastgarner i affären... 

Det var rea på ullgarner i affären. Super wash garner. Eller som jag väljer att kalla dem, döda ullgarner. För de har ingen av ullens fina funktionsdugliga egenskaper kvar. Ull är vattenavvisande, känns behagligare än våt bomull mot kroppen pga ullens förmåga att hålla vatten. I bomull blir man bara blöt. Hur en blöt plasttröja känns, det säger sig själv. Ull har en unik förmåga att hantera svett, plast luktar bara surt... Blöt ull startar en kemisk process, den alstrar värme. Alla andra material blir man bara kall i. Ull är fantastiskt : )) Dessutom kul att jobba med. Ullplagg behöver inte tvättas ofta men vädras med fördel.

 Rå ullen har en speciell känsla i sig, förväntning. Vad kan det bli av denna ull? Vilken typ av garn?
All ull är olika. Den skiljer sig från fårras till får ras, från individ till individ. Ett får kan ha flera olika kvaliteeer på ull i sin fäll. Så är ofta fallet med våra gamla svenska raser. Det är det som gör dem så unika. Från en flock med får så kan du få ut all den typ av fiber som du behöver till kläde närmast kroppen, till garn som vävs till möbeltyg och en grövre fiber som kan passa till raggsockor och annat som behöver vara slitstarkt. För sparade man de djur som hade den ullfäll man behövde i hushållet.

 Den kardade ullen är magisk. Den har vackra skiftningar i naturens alla färger beroendes på vilken färg fåret hade. Den glänser av Lanolin, om ullen är otvättad. Fårets egen impregnering. Jag har lättare eksem på händerna men aldrig när jag jobbar med otvättad ull. Lanolinet mättar mina händer på fett och de blir babymjuka. Det är lätt att ta till stora ord men det är verkligen magiskt.

 Rensad och kardad ull är så kul att spinna. Det går fort och lätt. Det är nu man bestämmer vad garnet skall användas till och spinner det därefter. Ska det vara entrådigt, tvåtrådigt eller kanske tretrådigt.

 Det är också nu som man ser hur ullen blir. Vilken färg garnet får.


Ull i fyra stadier. Den råa ullen, den rensade och kardade, den spunna som blivit garn och till sist det stickade plagget. 

Detta inlägg i min blogg var en ren kärleksförklaring till fåret och dess ull : = )


******




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar