söndag 20 januari 2013

Boleros och renoveringstankar.

Jaha, skulle ha lagt in bilder på min bolerokofta men vädret gör inte färgen i garnet rättvisa. i stället så blir bilderna platta, tråkiga och totalt ointressanta. Att fota om vintern när det inte är sol är inte lätt. Det får bli koft bilder en annan dag. Tanken var en bolerotyp att ha om sig på kvällarna när det drar mot det kyliga vädret. Men alla Boleros hade kort ärm och oftast så fryser jag ju om armarna och ryggen. Alltså fick det bli en bolero med lång ärm. Sen fick den ett spänne av tovad ull så att den hålls ihop över bröstet. Jag stickade på frihand. Rundstickor: Ärm, fram och bakstycke i ett. Garnet är handspunnet ullgarn från Värmlandsfår.

Som sagt bättre bilder en annan dag. I dag så Snurrar gårdagens äventyr runt i huvudet. Det är ett jätteprojekt att ta sig an den gården. Läget är kanon, marken fin, lador och uthus i fin kondition men bostadshuset : / Säljaren har ägt det sen början på 60 talet och sen han köpte det har det stått tomt. Han har bara tagit hand om skogen, resten har fått vara. Det är både fascinerande och skrämmande när så lite är gjort i en bostad. Resterna av tidigare generationer och ägare är påtaglig. Ekonomiskt så kan det bli hur dyrt som helst. 


Jag har vänt och vridit på möjligheter och omöjligheter hela natten. Först såg jag bara att hela huset måste blåsas ut och byggas upp igen. Sen tänkte jag om och insåg att nej, här ska inget hus blåsas ut inte. Detta är ett hus som man "bara" flyttar in i. Man tar det som det är och ändrar så lite som möjligt. Däri ligger charmen. Okej, plastmattorna på golven måste bort. De var både slitna och spruckna över hela ytorna. Under fanns det fina trägolv. Inga spikar då mattorna bara var pålagda. Sambon hängde med och godkände mina tankar och helt ärligt det trodde jag inte, han är mer konservativ än jag : )) Utgår vi från att detta är det enda skönhetsmässiga som behöver göras så återstår bara

Att gräva/borra en ny brunn, förmodligen
Att fixa den vattenburna värmen som klappat ihop (vattenskador?)
Att gräva ett nytt avlopp
Att totalrenovera badrummet
 
Japp, tror det var allt ; )
 
 
Trevlig söndag!
 
****



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar