söndag 27 januari 2013

En bit på väg.

 En trevlig början. Entrådig skall sen bli tvåtrådig.

Merino och seacell, ett topsband från England. En glädje att spinna, annorlunda men otroligt lättspunnet. Mycket beror på det väl kardade topsbandet. Merinoullen är superwash behandlad och det är ingenting jag normalt förespråkar, ullen blir liksom död. Alla fina ullegenskaper försvinner ur detta fina organiska material. Å andra sidan så klagar en del på att ull luktar illa när det blir blött, sur yllekofta... Det händer inte med superwash. Men bara tanken på att ullen måste genomgå en massa renande (kemikalier?) bad innan den anses användbar tycker jag är synd. Jag ska läsa på lite mer om superwash innan jag ger mig in i miljötankar om superwash. 

Seacell däremot är ju trevligt : ) En organisk fiber som hämtas ur havet, från det som flutit i landet på stranden. Ur gamla växtdelar så framställs en stick och virkbar fiber. Me like. Särskild färgglad är jag ju egentligen inte men det garn som blir av denna ull ger mig lite folklore känsla och det passar bra till det jag skall använda det till. Det är också därför jag valde färdigtvättad och färdigkardad (topsad) ull denna gång. Allt jag behöver göra är att spinna ullen och sen sticka plagget. 

När mitt plagg är färdigt så är det inte tvättbart. Möjligtvis så
kan man handtvätta det lätt med varsam hand. Bäst är om man behandlar det som ull vill bli behandlad: man vädrar det. Gärna en vecka i sträck om man upplever att det inte känns fräscht. Att vädra plagg är synnerligen miljövänligt. 
 
Garnet blev helt klart igår så idag stickar jag. Ett av de roligare garner jag spunnit. Jag testade en ny teknik, inte helt lätt men väldigt kul. Det tog 6 timmar att spinna upp närmare 200 gr. Men då lekte jag mycket under tiden och hade väldans skoj : )
 
 
Ha en fin söndag!
 
*****
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar