måndag 2 december 2013

Julklappstips!

... och fortsättningen på detta pyssel 

 Handgjord tvål och stickad tvättvante, en trevlig gåva som inte kostar så mycket och är lätt att göra.


 Att fota i rejält blåsväder vid havet är ingen lek. Att få grejerna man ska fota att ligga kvar i rätt position kräver tålamod. Att få sitt bångstyriga hår ur ansiktet så att man ser något kräver mer än en hårsnodd... 




Jag har gjort egen tvål. Fantastiskt lätt och så himla kul. Att köpetvål är mera som poo... det känner de flesta till. Gör du egen så spar du på miljön, får en mycket bättre produkt samt att du har koll på innehållet. Jag har länge varit sugen på att pröva och nu passade det bra. Min tvål innehåller ett fåtal ingredienser; Tvålmassa med äkta glycerin (återinfettande), sheasmör för lite lyxig känsla (återinfettande) Rapsolja för att tillföra ytterligare återinfettande egenskaper. Min tvål är alltså en fet tvål för vinternarrig hy. En sats innehåller blåstång (mineral) som jag plockat färsk och torkat. I den andra tvålsatsen tillsatte jag  kamomill som jag plockat i trädgården och torkat. Jag har använt min blåstångstvål i en vecka nu och den funkar jätte bra. Jag är så nöjd! Den löddrar lagom, huden känns skön efteråt och den doftar milt. Även sambon har vågat pröva... han har tvättat fötterna med den, han överlevde ;)

 Jag stickade tvättvantar av ett garn som jag spunnit (det här>) som var mycket tunt men stickigt. Det och ett rätt så tunt vitt ullgarn fick bli halvvantar med öppet för fingrarna och en öppning för tummen, en sorts halv vantar. De var roliga och lätta att göra, använde mig av moss stickning för att ge vanten lite mera struktur. Nu har jag gjort ett tiotal som jag tänker ge bort i julklapp + en tvål. Har ju en del som förtjänar en liten klapp men där julkorgen med blommor börjar kännas lite tjatigt. Det blir nu en rakt igenom handgjord tvättvante och en tvål. En julklapp som är lite speciell och snäll mot hyn och miljön.


Trevlig måndag!
I morgon så kör jag en give away i bloggen, en tvål :)

******




4 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder och vilka mysiga julklappar att få. Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket. Ja jag hoppas att de kommer till användning :)

      Radera
  2. Välgjort och hemgjort, kan det bli bättre? Han i huset fick säkert mjuka, väldoftande fötter :)

    SvaraRadera