onsdag 11 december 2013

Vårtecken?

 
Är vintern över nu? Nej naturligtvis inte, den snö vi fick i förra veckan och som gjorde att S fick plocka fram snöskyfflar och faktiskt skotta en gång fram till bilen är borta. Men vi lär nog få mera av den varan. Vintern här nere pendlar oftast mellan 10 minus och 10 plus. Så den snö man får bildar is och sen slår man ihjäl sig på promenaden med hundarna. Lömskt med andra ord. Det är därför vi skottar, för att hindra att det smälter till is. Sen har ju visserligen Blekinge berikats med enorma mängder snö några vintrar nu till S bedrövelse. Det är inte många här som gillar snö. Den är mest i vägen :)

Jag hittade dessa söta gröna spiror i morse. Käckt så stod de trotsigt där i rabatten bland multnande höstlöv, väntandes på vårsolen och värmen. Jag ska göra som de, ja inte stå rabatten då, men se lite mera positivt på den årstid som kommer och inte gräva ner mig i den årstid vi har. Fram till jul så brukar jag se någon mening med vinter och snö, jag menar tomten måste ju kunna ta sig fram med släden :) Sen dalar min entusiasm under den långtråkiga januari och den mördande långsamma februari. I mars så är jag redo att slänga repet över en träbjälke... under april så självmedicinerar jag bort tristessen med de solstrålar som lyckas hitta mig :)

Trevlig onsdag!

****


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar