måndag 16 december 2013

Årets julgruppstillverkning.

 En påse fula tomtar för en tia :)


 Så var det dags att plocka ihop årets julgrupper, både de jag vill ha hemma och de vi skall ge bort. Det finns mycket fint att välja på i butikerna men jag gillar att göra dem själv, sen så försöker jag så långt det är möjligt att köra med återbruk. I år var mitt krukförråd lite magert så igår besökte jag en loppis för att köpa på mig lite fler byttor, korgar, ja vad man nu kan tänkas göra en julgrupp i och det är mycket det. Det måste inte vara en korg eller en kruka. Det kan vara en kastrull, en fruktskål, ett djupt fat, en trälåda... Sen for vi till blomsterhandeln och köpte hyacintlökar, minijulstjärnor och mini versionen av kristitörnekrona. Utanför så var det loppis och även där hittade jag lite bra att ha. En påse med begagnade små tomtar, glitter och lite annat användbart pyssel. Gamla krusidulliga ljusmanschetter brukar jag gilla. De är fina att slakta på prål och använda i blomsterarrangemang :) Resten plockar jag i skogen. Tar man med förstånd, låter bli det fridlysta och inte plockar för försäljning så är det tillåtet.

Jättekottarna hittade jag i höstas när jag plockade svamp. Någon hade gjort sig av med rejäla grenar från någon typ av ädelgran i skogen. På grenarna satt det stora fina kottar. Dem tog jag, den som spar han har. Nu kom de till användning :)

Trevlig måndag!

*****




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar