onsdag 18 december 2013

Konsten att lyssna på andra fattas mig ibland...

Ja antingen gör man som dom som kan eller så gör man som man brukar. Resultatet blir därefter. Jag fick ett tydligt och klart tips på hur jag kunde tvätta den ullen som kom i de små påsarna för några dagar sen. Det mesta var tvättat men där var också en påse med otvättad ull. Så särskilt smutsig och skräpig var den nu inte men kanske den innehöll lite väl mycket lanolin för min smak.

Ett tips var att bunta ihop lockarna i små knippen och försiktigt tvätta topparna lite, helst kamma dem först... det lät ju så där, lite som ett evighetsgöra ungefär. Eller så kunde man kamma dem lite fint och lägga dem på rad på en handduk och rulla ihop den och tvätta (doppa) försiktigt i ljummet vatten. Det var lika lockande att syssla med som det första förslaget. Nä, här ska tvättas som jag brukar göra, försiktigt och bra...

Så jag fyllde hon i badrummet med ljummet vatten och en gnutta schampo, ner med ullen i en champinjonlåda av plast som sen försiktigt sänktes ned i vattnet. Lyfte och sänkte den ett par gånger som när man vaskar guld så att vattnet sköljde över ullen... ja jag tog nog lite i ullen också. Kontrollerade topparna, klämde någon av dem väldigt försiktigt mellan en tumme och pekfingret där det satt kvar lite smuts. 

Sen bytte jag vattnet mot rent vatten och sköljde ullen ett par gånger på samma sätt som jag tvättat den. Lät den ligga kvar i plastbacken över natten och droppa av. Dagen efter spred jag ut den nu betydligt mera tilltrasslade ullen på ett luftigt galler för att den skulle torka. Borta var nu de vackra staplarna, alla fibrer låg huller om buller. Inte filtade men absolut inte så fint som jag mottog den i de tvättade påsarna jag fick :/

Lärdom av detta? Gör som dom som kan och hitta inte på egna idéer var eviga gång.

Trevlig onsdag!

*****




2 kommentarer:

  1. Tvätta ull är en konst, men jag har inte tålamod till lock för lock jag heller. Det tovade sig ju inte så du klarade dig fint, det är bara att karda. Men visst är det vackert med rena lockar också. Jag har en fäll på väg i posten, skulle önska jag kommer tvätta den lock för lock men känner mig själv.. Din hög ser ju ut som om du kan plocka ur lock för lock lika väl :)

    SvaraRadera
  2. Jag körde den igenom kardmaskinen tillsammans med angoraull :) Har inte spunnit än men det blir iaf ett mjukt garn. Visst gick ullen att använda, det var bara det att den tvättade ullen jag fick såg så himla tjusig ut i jämförelse med min haha :)

    SvaraRadera