tisdag 2 oktober 2012

En trolsk önskebrunn.


Jag älskar att promenera på nya marker speciellt där det finns rester av en svunnen tid. Då kan jag gå där och fantisera. Vart helgen tog vägen vet jag liksom inte. Den bara rann i väg med saftkok, brödbak, städning och hunderiet och så hann vi med att kolla på IPO tävlingar. I söndags for vi iväg till min "nya" svampskog. De djupa småland skogarna. Mitt i skogen så fann jag denna gamla brunn alldeles intill en av mossa nästan helt övervuxen gammal husruin. Ett minne från utvandrarnas tid? Det är i denna del av landet som jag befinner mig när jag står där mitt i skogen, Karl Oskar och Kristinas trakter enligt Vilhelm Moberg

En sån här brunn kan man ju inte bara passerar. Man bara måste stanna till. Kräva i fickorna och har man tur så finner man ett litet mynt. Myntet kastar man i brunnen tillsammans med några vackra tankar. Man begrundar en stund innan man vandrar vidare...

Trevlig kväll!

****

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar