söndag 21 oktober 2012

Gele´på rosenkvittern


 Vill man så kan man naturligtvis springa och köpa vackra burkar i affären. Det funkar precis lika bra som att ta till vara på det man har här hemma ; )


Jag provkokade ett kilo frukt från Rosenkvittern igår efter detta recept:

I kg Rosenkvittern
6 dl vatten
9 dl socker per avrunnen liter saft.

Fast naturligtvis så följde jag inte helt de måtten (som vanligt) 
Jag skar frukten i halvor som jag sen halvade. Tog ut kärnorna och la frukten i en kastrull. Hällde i 7-8 dl vatten och lät sen frukten kokas mosig. Silade frukten genom silduk och slog den bortsilade vätskan i kastrullen igen. Lät vätskan koka upp och hade i ca 6 dl socker. Sen var sockret slut här hemma : ) Vill man ha en klar gele´så får man skumma av vätskan medans den kokar.
Rosenkitternsaften med socker fick koka ca 10 min och så gjorde jag gele´provet på en tallrik. När provet fungerade så  slog jag saften på rengjorda varma (de kan spricka annars) burkar. På med lock, vänd dem upp och ner och låt dem svalna.
 Klart!

Hur är då smaken, jovars. Fräscht syrlig åt citronhållet. En svensk variant på lemmoncurd : ) Jag innbillar mig att det blir godis med den syrliga rosenkvittern gele´n till kall söt glass. Eller i bakverk mums mums. Av någon anledniong så får jag stekt kyckling med nån form av lätt citronsmakande sås i huvudet... Man kanske kan pensla lite av gele´n på en kyckling som steks i ugn tillsammans med glace av honung och kryddor. DET bara måste jag pröva någon gång : )

Men inte idag, idag är det resturang som gäller. En födelsedag skall firas så vi går ut och äter.

Trevlig söndag!

*******

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar