torsdag 25 oktober 2012

En bra sak är en nystmaskin.



 Testat nystmaskinen.

Tar en paus i arbetet med ullen och skriver lite i bloggen : ) Jag är så förälskad i min nya spinnrock, ja eller bättre begagnade, mycket bättre begagnade spinnrock. Hittade den på blocket och det var den mest givande annons som jag någonsin ringt på, vilket härligt möte : )

Annonsen innehöll; 1 Louet S10, 8 spolar i olika storlekar, 1 spolställ för 2 spolar + ett extra spolställ som kan sättas på det första med plats för ytterligare 2 spolar... 1 garnvinda, 1 linhuvud och en nystmaskin. Allt för 3000kr. Hade jag varit lite snabb och ringt på annonsen på en gång och inte "sovit på saken" så hade jag kanske kunnat köpa; En kardmaskin, flera olika sorters kardor och storlekar + lite annat smått och gott, allt i jätte fin kondition för 2000 kr. Herregud bara kardmaskinen kostar i nyskick över 5000 kr...  Denna kvinna hade vårdat sin spinnsaker ömt, de var i toppskick!

Vi bestämde en tid att träffas och beräknade att resan skulle ta ca 2 timmar. Bra sa damen, då sätter jag på kaffe tills ni kommer. Är nog första gången som jag blivit erbjuden kaffe via en blocket annons : ) Det gav mig en tankeställare, jag ska bli mer generös med att erbjuda kaffe ; ) Det var ett jätte trevligt gammalt par som nu sålt gården och flyttat till villa. Hon visade sånt som hon hade skapat i ull och lin, jätte fina saker. Linet hade hon odlat själv och de 70!!! fåren hade givit henne rikligt med ull att arbeta med. Men nu kände hon sig färdig med detta därför sålde hon.

Vi fikade, pratade och åt frallor med gott på, pratade ännu mer och mörkret sänkte sig utanför fönstret. Till slut så tyckte sambon att nu var det väl dags att åka hem... vi hade ju en bit att köra. Innan vi åkte så plockade damen ut en massa böcker ur bokhyllan och gav till mig. Det var böcker om spinning, kardning, vävning och växtfärgning, böcker som hon använt sig av men nu tyckte att nån annan kunde ta över. Ja jisses. Bilen var full av roliga leksaker när vi åkte hem : )


Så nu sitter jag här och provkör min nya spinnrock, leker med nystmaskinen och har spolrullar i överflöd. Betydligt fler än jag egentligen behöver : ) Hittills så har jag hunnit spinna ett halvt kilo ull.

Ha en bra dag alla!


********




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar