onsdag 10 oktober 2012

Första frostnatten.

 I morse så klev jag ut på en gräsmatta som krasde under fötterna. Den första frosten hade hittat oss. Lite blandade känslor inför det faktum att det bär i väg mot vintern.

 Så pass kallt har det varit i natt att hundarnas vattenskål hade en tun ishinna över sig. Hundrnas föresten, hönsen dricker oftare ur den : )

 I våras köpte vi två vattenhyacinter till dammen. Inte större än ett tefat. Jag tyckte det såg lite ynkligt ut där de flöt omkring och tyckte vi skulle köpa några till. Sambon sa att trivs de så förökar de sig...

 De har nog trivits : ))

Jag tog upp en hel skottkärra full och la på komposten. Tyvärr så överlever de inte vintern  här i Sverige och dammen skall vara så ren som möjligt på organiskt matrial inför vintern. Allt organiskt matrial som får ligga kvar i dammen när isen har lagt sig. Kommer att börja förmultna i vår innan isen är helt borta och då kan det bildas sumpgas som dödar fisken. Så i förmiddags så städades dammen en vända. Sen var det kaninernas tur att få nytt och fräscht. Innan solen försvann helt bakom skogen så hann jag fota kaninungarna, men de bilderna får ni se i morgon : ) Inne bakades det sen pitabröd, stugan blev varm av ugnsvärmen och luktade gott. Doften av nybakt är oemotståndlig tycker jag.

Trevlig kväll!

******

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar