fredag 12 oktober 2012

Selektiv avel fungerar.

 I går körde jag spaden i jorden och lyfte försiktigt på de högresta jordärtskocksplantorna. Under dem hittade jag mjälla och goda frukter som jag tänkte göra lunch av. När man plockat det man behöver så sätter man tillbaks plantan i jorden igen. Så länge det går att gräva så kan man skörda dem. De klarar sig under vintern och i vår så finns det stor chans att det fortfarande går att hitta fräscha skockor : ) De är en perenn växt och kvarglömda skockor, skjuter upp en högrest blast och bildar nya skockor under jord. Det finns en blommande sort Bianca, men den hinner inte gå i blom här, sommaren är för kort.

 Hösten är verkligen här, med frost på mornarna och kalla nätter som är stjärnklara. Jag blir sugen på soppor och grytor den här årstiden. De ska vara mustiga och smakrika. Innehålla både kött och rotsaker.

 Den gamla plåthinken var kanske i största laget för den lilla skörd jag tänkte ta upp, precis så mycket att det skulle räcka till någon liter varm god soppa. Men hinken stod närmast spaden så... och sen så älskar jag de här gamla hinkarna och använder dem så ofta jag kan : )

Genom selektiv "avel" eller rätt och slätt genom att välja utsäde efter praktisk form så får jag nu nästan helt runda och släta jordärtdskockor. Jag har valt så runda skockor som möjligt från början och de verkar som om de ger runda "barn" : ) Så mycket lättare att skala än om de är knöliga.

Nu så här på hösten när de tas direkt ur jorden så behöver man inte skala dem. Jag skrubbar dem rena, tärnar och kokar dem mjuka i saltat vatten. Slår av vattnet och mixar dem med gräddmjölk, mer salt och peppar till en slät soppa. Skockan har en mild nötig smak, de går även att äta råa när de är så här färska. Riv ner dem i råkostsalladen bara. Eller gör halvor, pensla med schmööör, salt, peppar och kör dem mjuka i ugnen mmmmmm....

Till torsdagslunch blev det jordärtskocksoppa, hembakt pitabröd fyllt med stekt bacon, hemmodlade grönsaker bla tomater och en kål som är något bitter. Den strimlar jag och vänder ett par varv i stekpannan med en sked honung. Vips så är bitterheten borta : ) Sött (den stekta kålen) och salt (bacon) blandat är en riktig smaksensation.

Trevlig fredagskväll på er!

******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar