lördag 15 september 2012

Vilken överaskning, kinderegg...



Mina höns har lyckats dölja att de ruvar på 4 stycken ägg. I morse när jag släppte ut dem och gav dem mat så blängde jag som vanligt på de tre som ligger i en hög på golvet och tomruvar, det kallas även surhöna när de ruvar utan att ha några ägg. Jag blev en aning överaskad när de tre reste sig och bestämde sig för att gå ut en stund.... Under dem låg det 4 stycken ägg! Förstår inte riktigt hur jag kunnat missa dem, jag brukar vara så snabb på att plocka bort alla ägg, vill hellre äta dem än ha en massa kycklingar. Jag trodde de alla slutat värpa för att de trodde att de hade ägg.

Men det är bara att erkänna att jag blivit överlistad av mina höns : ) Nu har jag ingen koll på hur länge de ruvat äggen men säkerligen 2 veckor eller lite längre så självklart så får de tre behålla dem. Fast jag skall skilja ut en av hönorna och placera henne i eget bås och låta henne ruva dem ensam, lite ordning måste det vara. Dessutom så lär de små kycklingarna bli föremål för de andra hönsens intresse när de kläcks och de kan bli dödade då. Höns är inte alltid så snälla.

Mina "guldägg" som jag köpte in och la under en höna, av dessa blev det ingenting :( Det såg så bra, ut men en efter en la bara av i utvecklingen inne i ägget. Det var min andra postsändning med ägg som gick åt fanders. I våras så köpte jag 6 st röda dvärg kochinägg och la i kläckaren som efter några dar löpte amok i temperaturen så det blev ingenting av dessa 6 ägg : (

Och så nu mina "guldägg", ägg som jag kanske aldrig hittar igen. Men skam den som ger sig. Guldäggshönan har fått nya postägg av mig och för att inte riskera allt, så fick även en annan höna några av dessa ägg. I fall guldhönan skulle tröttna och kliva av äggen (hon har ju redan ruvat ett gäng ägg full tid) Tröttnar någon av dessa höns så lägger jag de äggen hos den andra hönan...

Och sen har jag ju 4 kinderegg också : ))


Trevlig lördag!

****


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar