tisdag 11 september 2012

Enkel äppeldricka.

 Vilka vedermödor jag har varit med om för att komma hit, till att ha flera flaskor och dunkar med en vansinnigt god och enkel äppeldricka. Har man nu överlevt så är det lika bra att köra äppeltema rätt igenom. Alltså bakades det äppelbröd med mycket frö och nyttigheter och så kokades det äppelmos.


 I lördags var vi nere på pizzerian och åt och på hemvägen så ville jag ta en sväng förbi det braiga äppelträdet för att se om frukten hunnit mogna. Det hade börjat skymma lite men äpplen bör kunna plockas ändå. Så värst mycket äpplen var där inte men jag tyckte jag kunde plocka de jag såg när jag nu ändå var där. Alltså så plockade jag ett par och la i min papperskasse, sträckte mig upp efter en gren för att plocka några fina... samtidigt som jag greppar ett fint så får jag nåt hårt mellan ögonen, böjer mig blixtsnabbt framåt för att få bort det som ramlat ner i ansiktet på mig, hu en BÅLGETING modell megastor och mega arg...

 Snabbt som attans så trampade jag ihjäl den, sen kom smärtan. Det kändes som om jag slagit in huvudet genom en dörr. Getingen hade stuckit mig precis under ögat vid näsroten. A aj aj är bara förnamnet. All lust att plocka äpplen försvann kvickt och jag tog mig tillbaks till bilen och den väntande sambon. Att bli stucken i ansiktet det känns kan jag meddela och syns. Jag svullnade upp och blev läckert röd. Dagen efter kändes det som om jag hade en ansiktsförlamning från kinden, ögat och näsan. En märklig känsla när ögat liksom inte hänger med i rörelsen.  Dagen efter så ville sambon veta vad jag lärt mig av detta. Att bålgetingar sticks svarade jag ; ) Han ville att jag skulle säga; Att man inte ska ränna över stenmurar och plocka äpplen på ödetomter i skymningen, när alla produkter finns på mataffären.

Klicka på bilden så syns texten bättre

Jag är synnerligen, trögtänkt? ovillig att lära? envis? För dagen efter så tvingade jag honom att stanna vid vägkanten så att jag kunde plocka äpplen på ett annat ställe, där fanns det mycket äpplen : ) Han tyckte jag var helgalen, nåja. Han körde omkring med *skyddsskärmar på takräcket, vilket fick en och annan bilist med hundbur i att vinka, så jag undrar vem som är mest tokig : ))
(Ett litet internskämt)

Nu har jag i alla fall en massa äpplen. Det räcker både till flera burkar mos, en massa äppeldricka, den måste ni bara pröva (receptet finns på bilden ovan) och sen finns det så äpplen till kaninerna också.

Trevlig tisdag!

****

*Skyddsskärmar, eller just dessa skyddsärmar för den som undrar används vid ett prov MH som man gör med hundar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar