söndag 29 september 2013

Två liter kanelspindelskivling.


Titta vad jag hittade igår. Den blekingska skogen är nästan tom men den småländska har svamp, den svamp som jag vill ha. I går så tog jag bara med mig svampkorgen, sambon och två schäfrar, mina hundar fick stanna hemma så att jag kunde koncentrera mig helt på att leta efter svamp. Där vi var har vi varit förr och det var där jag fann både några blodspindlingar och så denna kanelspindelskivling tidigare. Nu tillbaks på brottsplatsen så visade det sig att just kanelspindlingen tivdes aldeles utmärkt där så jag har plockat ihop närmare 2 liter av den :) Jag hittade både gul och rödskivig så nu kan jag färga garn från orange-ljusrött- beige och allt däremellan. 

Denna omgång svamp ska jag torka  och spara i mina gömmor. Kanelspindelskivlingens giftighet är jag osäker på men det är absolut ingen matsvamp, så mycket vet jag.

Trevlig söndag!

******

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar