onsdag 25 september 2013

Du härliga blodspindelskivling!



I går så var det dags att sätta tänderna i den påse med torkad blodspindelskivling som jag fått och så la jag till den jag hittat själv och kolla! Vilken färgprakt. Det rödaste garnet är alunbetat och låg i det första badet tillsammans med härva nummer två på bilden som drar mer åt orange, det är inte betat alls. Sen blev det två orangefärgade härvor. Där alunbetade jag direkt i färgbadet. Efter detta så tog jag ett ullgarn (förbetat med alun) som var naturligt lätt ljusbruntbeiget och det fick nästan en rosaaktig ton. Sen delade jag upp badet i två och slog ammoniak i det ena och där blev det två härvor rosafärgat ullgarn, betade direkt i grytan.

Kan ju bara säga att jag är galet nöjd. Tror jag hade ungefär 45-50g svamp och varje härva väger mellan 50-70 gram. Och idag så fortsätter färgandet då det finns färg kvar i baden :)

Kanske bästa att återigen förtydliga att man inte äter blodspindelskivling. Den är giftig, man bara färgar med den.

Trevlig onsdag!

******






1 kommentar:

  1. Så fina färger och klarade du få lila färger av blodskivlingen också, med ammoniak, det ska jag komma ihåg till nästa svampsäsong :)

    SvaraRadera