fredag 13 september 2013

En spännande gåva.

 Igår fick jag ett spännande paket med posten. Eller som sambon uttryckte det när han kom med det... Ditt gift har kommit! Paketet innehöll en gåva från en "äkta färgtant" en som växt och svampfärgat i 30 år, en med en hel del kunskap i ämnet. Eftersom svampen ännu så länge lyser med sin frånvaro i skogen, ja en och annan har jag väl hittat men det är knappt så det magra resultatet räknas i detta sammanhang, så har hon varit snäll att dela med sig av sitt torkade förråd av färgsvampar. Förutom kanelspindelskivlig (rödorangetoner), blodspindelskivling (röda toner) och ärtröksvamp (brun-gul-beige beroendes på vilket färgbad det är) så innehöll paketet också som en överraskning, en härlig finull och lite infornation om hur jag bäst tar tillvara på svamparna.


Nu ska jag njuta lite av ullen, klappa lite på den ibland och fundera ut hur jag bäst skall använda den. Finull för mig är något av det bästa som finns : )

Är du lite intresserad av växt och svampfärgning så tipsar jag om dessa länkar:


Ett axplock av de ställen jag besöker och hämtar kunskap och inspiration ifrån.

Trevlig fredag, håll i hatten för det är visst den 13de i dag ;)

********




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar