måndag 2 september 2013

Äntligen, en kardmaskin!

För några dagar sen så kom den med bud från England. Min egen kardmaskin. Vilken lycka. Den halverar tiden det tar att ordna ullen inför spinning och jag spar mina axlar. Jag har velat ha en kardmaskin länge men de är dyra. Det var sambon här hemma som såg till att jag fick en, han tröttnade på mitt velande hit och dit och sa helt enkelt, men beställ en då :) Mitt val föll på en kardmaskin från England som jag tycker var mycket prisvärd och såg gediget byggd ut, en Classic carder. Den levereras komplett, inställd efter det mått man har på din kardmatta. Jag har valt en allroundmaskin med en matta på 72 tpi.

Jag köpte också till en borste som trycker till fibrerna på den större trumman, om den behövs eller ej vet jag inte men hela kalaset + frakt gick på under 3000 kr så jag är mer än nöjd. Tror den billigaste maskinen här hemma kostar 4.500 och då är inte frakten inräknad. Köper man en smal maskin så kan man nog hitta en i Sverige för 3000 men jag ville ha bredden för att kunna göra breda kardflor och inte bara topsband. För spinnandets skull spelar det ingen roll men med breda kardflor så är det lättare att tova lite större saker.


Här är de första battarna/kardfloren jag gjorde. En svampfärgad, en brekvedsbärsfärgad och en med ull färgad med bokollon. Garnet är en tåd tick n´thin och en brekvedsfärgad bomullstråd som jag köpt på loppis, färgat med brakvedsbär till en lila ton och sen delat på till en tråd och corespunnit med sytråds snuttar som jag hade på en massa trådrullar. Sen core spann jag garnet. Tycker att det blev riktigt bra :)
 
Här en länk till Classic Carder
och här är en till Woolmakers som gör en smalare maskin för topsband till en bra peng.

Trevlig måndag på er!

******


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar