lördag 28 september 2013

Av jord är du kommen...


Trodde ju att jag förlorat mina pelargoner i gårdagens frost men någon höll en vakande hand över dem. Nu står de prydligt uppradade inomhus och jag kan så småningom bestämma om jag skall klippa ner dem och övervintra dem eller om de ska få stå som de är hela vintern. Pumpan däremot hade lämnat in. Den är ju extremt känslig för frost så jag hade inte förväntat mig något annat. Lika bra att ta tag i landet på en gång och rensa upp och höstgräva dem. Jag vände på jorden med grep och mullade ner pumpaplantorna. Till nästa år kommer jag att sätta pumpan i en slänt vi har för bladen breder ut sig nåt enormt och i år så smög den sig in bland grönsakerna så jag hade svårt att plocka av det andra jag ville ha utan att trampa på den. Av 5 små frön från en köpepumpa i mataffären fick jag ett 10 tal stora matpumpor och ett gäng småttingar till dekoration. En schysst avkastning tycker jag.

Nu .ligger landen i vintervila. Jag passade på att skörda det sista som fanns kvar; Kålrabbi, några ensamma rödbetor, morötter, lök... återigen så har löken inte alls tagit sig bra. De är små så det mesta blir nytt utsäde. Dillen skördades för länge sen men då lät jag lite växa till sig och bilda kronor. Dom kronorna har nu bildad frön, dessa tog jag hand om. Egna frön ä ju ännu bättre för ekonomin :) Kaninerna blev glada dom fick en del av blasten, sommarens sista njutning även för dem.

Sen grävde jag upp kryddorna igen, delade på dem och flyttade dem till en ny plats. En del hade tatt sig så pass att jag fick tre plantor av en. Några klipptes ner och det luktade krydda i hela huset igår efter att jag tagit in dem för torkning. Sämre dofter kan man ju ha inomhus. Det enda som lämnats kvar ute är potatisen. De får ligga i sin jordbädd ett tag till. Tog bara in så pass av potatisen att vi klarar oss en vecka framåt.


Trevlig lördag!

*******





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar