söndag 17 juni 2012

Grönt kryddsmör.

Mina odlingslådor och min odlingslimpa är sprängfyllda med grönt, ätbart och gottigt : ) Jag lever i ett överflöd av härligheter. Jag tuggar grönt till alla mål och
lägger ett tjockt lager av blad på varje smörgås. Men endå så hinner jag inte med att äta upp. Nu är vi två i detta hushåll undantaget alla djur. Men den andra mänskliga delen har ingen större förkärlek till grönt. I mat går det bra men att servera en hög grönt på en tallrik... Gillas inte.

Jag är en glad entusiastisk nybörjare och detta är mina första riktiga seriösa odlingsförsök. Mycket har inte tagit sig, mest pga av att jag sådde alldeles för tidigt inomhus. Det som har funkat allra bäst är just bladgrönt. Spenat, sallader, mangold och kål. Även ärterna ser ut att trivas : )

Något måste göras med allt detta överflöd. Jag plockade in en liter grönt; Sandspenat, en kryddig salladsvariant som är perenn och påminner om ruccola (kan varmt rekomenderas till varje trädgård) vanlig plocksallad, Mangold, spenat. Körde ner en mixerstav och fick en grön röra som jag fryst in i små byttor.

Sen gjorde jag ett kryddigt smör som smakade ljuvligt till vår grillade köttbit:

Blandat grönt mixas sönder
Smör, gärna riktigt scchmmööööööör!
Jag värmde smöret i mikro och blandade det sen med grönsaksmixen. Tillsätt salt, pepper och kryddor ev vitlök efter egen smak : )

Låt stå i kyl el frys tills servering.

Smöret passar utmärkt till en grillad köttbit eller grönsak, bakad potatis, en fiskbit eller ett varmt bröd.

Går utmärkt att frysa in för framtida bruk.


Trevlig söndag!

♥♥♥♥♥♥










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar