tisdag 5 juni 2012

En terrier, en damm och en boll...

Tisdag. Jag får nog kolla på bloggklockans inställning till nästa inlägg.

 Vad gör man om bollen råååååkar hamna i dammen?

Terriern som föresten har hunnit fylla hela 9 år i maj, vet mycket väl att dammen är NO, NO! Men om man nu har fått tag i en boll så kan den ju liksom hamna i dammen av misstag...

 Man frågar om lov att få hämta den med en bedjande blick.

 Sen fokuserar man på bollen tills man hör; Ja, hämta bollen då!

 Ingen tid att förspilla, den egensinniga märkliga människan kan ju ändra sig. Hon fick minsann bada i dammen den där dan när det var så varmt. Men när jag hoppade i efter henne då blev det ett jädra liv...

Dessutom så är hon snål med bollar. Dem brukar jag inte få ha någon längre stund. Ja, ja jag kanske hetsar upp mig lite över dessa bollar men det är ju bara sååååå roliga.

Som 9 åring så börjar terrien tagga ner. Vi känner varann utan och innan och helt ärligt så har jag alltid uppskattat när hundarna börjar bli lite äldre. Man går in i en tid av ömsesidig förståelse. Mycket av det man tjatat på dem om sitter och man låter dem bryta mot en regel eller två. Sånt är inte så viktigt längre : )) I mitt hus där flera hundar samsas om tillvaron så har alltid de äldre hundarna fått vissa favörer. Just för att de inte ska känna sig så undanskuffade när det kommer nya förmågor som ska matchas fram i ringen. Terrien är i en ljuvlig ålder just nu. Det har tagit mig ett år att få henne och alla de andra hundarna att ignorera hönsen. Sen ett par månader tillbaks så har jag alla 5 hundarna ute med hönsen på "gården". Hundarna väljer att helt strunta i dem.

Det gäller att inte ge upp, man kan tydligt lära gamla hundar att sitta : )) Det tar bara lite tid och en jäkligt envis matte ; )

Ha en bra tisdag!

*********




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar