onsdag 3 februari 2010

3/2 Tungt var det men värt ansträgningen...


13.34 I morse frös mannen, vägrade kliva upp ur sängen. Jag som var förståndig och hade långkalsonger på mig klev upp och satte fart i spisen (11c grader i köket är väl inget att gnälla om) släppte ut hundarna och fixade kaffet. Mannen kom till dukat frukostbord. Efter frukosten så var jag på G... Rastlös som vanligt men med fin fina planer för dagen ; )Uppe på vinden i brygghuset finns ju en skön samling bråte.

Längst in står en gammal snickarbänk, ni vet en sån där står otymplig sak som väger ton, naturligtvis så står den längst in och allt annat jox står framför och på den. Min ide var att vi skulle bära ner den för den smala vindstrappan och ta in den i huset. Jag har fått för mig att den antingen skall få ett nytt liv som bänk i köket eller som köksbord. För att entusiasmera mannen så målade jag upp en bild av hur häftigt det skulle vara att ha den kanske som stereobänk eller bardisk ; )

Även om han inte skulle tycka om det så ville jag i alla fall få igång honom så att jag fick bär hjälp. Att plocka fram den och befria den från all bråte gick rätt lätt. Värre var det med tyngden, det är en gedigen möbel. Mannen vände i trappen och mumlade ja, den blir nog bra men den tar vi ner till våren... Ptööö, till våren, jag hörde helt plötsligt (jag är säker på det) vårfåglarna kvittra ute i äppelträden och lockade tillbaks mannen upp på vinden, försäkrade honom om att den inte var sååå tung. Den gick att ta i flera delar, skivan och underredet gick att separera. Dessutom fanns det en jätte stor låda i underredet som gick att ta ur.

Så vi fick efter lite knöl och bök ner kolossen för trappen och ut ur brygghuset. Jag bara undrars vad grannarna tänkte när vi kånkade in en gammal snickarbänk in i huset... *s* Nu har jag dammat av den både med trasa och med dammsugaren. För dagen så har den fått funktionen matbord... : ))) Men vi får se hur länge jag får behålla den som det. Mannen har en ide om att den skall bli stereobänk... Jo, kan bli rätt kul med en gammal snickarbänk bland alla moderna grejer.









2 kommentarer:

  1. Fint med snickarbänk=)

    Och snickrar man inte finns det ju massor man kan ha den till.
    Man kan sätta fast saker i den så man vet var man har dem t ex*s*

    //L

    SvaraRadera