torsdag 25 februari 2010

25/2 Vårpyssel...

18.25 Jag har vi varit och storhandlat. Jag passade på att köpa en kruka med pärlhyacinter : ) Det är vår i butikerna så jag lät mig lockas...

De blev jätte söta tillsammans med fjolårsgräset från den kasserade julkransen och kottarna.


En ljusstake i mitten av krukan blev pricken över i;et. Både krukan och ljusstaken har jag hittat här i huset.

Vid 14 tiden så kom DHL med våran färg, jippi!!!! Så vi satte genast igång med att måla vårat sovrum. Han som gjort färgen till oss sa att den va tjock och bra och det stämde. Vi fick spä linoljefärgen rejält med lacknafta. Linoljefärg skall målas tunt tunt och tar lite tid på sig att torka, då blir det bäst resultat. Den håller då mkt länge. Har jag läst mig till på nätet.

Man skall precis nästan se trät igenom färgen, lite som bets. Sen ser man ungefär hur många lager man behöver måla. Vi tror att vi behöver måla tre gånger. Efter vår första strykning nu så är det också lätt att se vad vi missat i spackling och slipning. Det rättar vi till när färgen har torkat. Då kan man både spackla på och slipa. Innan man målar omgång två : )

Kul är det i alla fall att ana att vi snart kan flytta in i vårat sovrum : ) Man ser ett slut på slitet...bara ett helt hus kvar ; )

Till middag blev det kokt potatis, fläskfile som brynts och gått klart i ugnen. Bea och tomater, gurka, rödlök och rivna morötter/vitkåls sallad. Nu gör vi inte ett dugg mer i kväll. Mannen åker ner sent ikväll och jobbar i morron. Med sig ner tar han en kran med tvågreppsblandare... en som han fick av en kompis, kostnad 9000 kronor. Kompisen hade hört att jag gillar såna. Mannen sa; Jag tar med den och visar henne (måste va mig han menar) men jag tror inte den får stanna...

Han börjar känna mig väl. Kranen med sin tvågreppsblandare var förskräcklig. Jag struntar blankt i om den var hyper exklusiv. Jag vill hellre ha dem vi hittade i boden, de har mycket mera charm. Så kranen får han ta med sig ner till Stockholm igen... Jag tror mannen är rätt tacksam för det ; ) Kranen skulle nog innebära en motprestation hos kompisen i form av arbete... *s*

Däremot den dubbelfrys som han hade med sig upp på biltaket igår, den får stanna. Super fräsch och helt fungerande. Den behåller vi. Från samma källa så kommer det att komma en ny dubbel kyl och en spis : )))

*******************

Ha det så gott alla
Kramen




1 kommentar:

  1. Hehe.. ha det så skoj i färgångorna;)

    PS: 2s vill se kort på den fula kranen (av någon outgrundlig anledning), den som skulle tillbax till el Stockholmo. Jag sa; varför ska hon ta kort av nå't hon tycker är fult??? Män...

    SvaraRadera