onsdag 10 februari 2010

10/ 2 Mera snö...

Jag längtar till våren och bläddrar i trädgårdstidningar.
Foto: Martin Frick

12.50 I går kom det 10 cm mer snö och vi var ute och handskottade, eller vad man ska kalla det. Mannen ville vi skulle be grannen. Han plogar åt oss för en liten peng och bra blir det. Men jag va envis. Tyckte det inte var så farligt. Är vi två och hjälps åt så går det. Vi har vår uppfart och "stallplan" samt bakom stall och brygghus att ploga. Vi gjorde allt utom bakom husen. Det behövs inte sa jag... När vi skottat klart så tänkte jag aldrig mer, nästa gång ber vi grannen. Men jag sa inget till mannen ; ) Utan istället vart det; Se så lätt det gick..

I morse så var jag någonstans i gränslandet mellan sömn och vaken... då tappade nån ett verktyg i golvet på övervåningen. Jag blev klarvaken, tittade på klockan och konstaterade att den var lite över 07. Tydligen så gillar inte de förra ägarna att man slöar på mornarna när det finns mycket att göra. En av hundarna reagerade också över ljudet från övervåningen och började morra... Mannen han stensov. Själv masade jag mig upp och tände eld i spisen och satte på kaffe. Sneglade ut genom fönstret och såg att gårdagens skottning var ett minne blott. Dags att be grannen..

När frukosten var framdukad så väckte jag mannen och sa att nu fick han sätta fart för Märta har pysslat med verktygen på övervåningen. Hon vill att vi sätter fart : )) För er som inte vet vem Märta är så är det den förra ägaren, hon lever inte längre men mannen har hört henne och nu även jag. Vi stökade undan morgon bestyren och åkte iväg för att inhandla spackel, spackelspadar och en massa annat som vi nu behöver. I går så avslutade vi jobbet med taket. Jag slipade av väggarna lätt. Sen så beställde vi 20 liter äkta Linoljefärg, antikvit. Den kommer nästa vecka.

Den ena kistan är färdigmålad, den skall bara torka. Sen blir den vedlår. Den andra fungerar som vardagsrumsbord för tillfället. Den ska jag måla vid ett senare tillfälle. I går kväll så låg jag nerbäddad i soffan under en pläd framför tvn med famnen full av trädgårdstidningar. Bläddrade, läste, suckade och längtade... Skrev en lång lista på vad som skall inhandlas i vår. Ja det blir kanske inte allt det som jag skrev ner, listan är nog lite mer av en önskelista : ) En billig tröst när snöflingorna ringlar ner utanför fönstret och man just sparat 100 kronor i plogpengar till grannen...

I dag när vi kom hem från affären så hade grannen plogat : ))))


1 kommentar:

  1. Men stackare.. ja än är inte vintern över.
    Fast här är det ljuvligt vinterväder idag; solen värmer och det gnistrar överallt!! Helt magiskt.

    Men vad skoj när snön har försvunnit sen så du får upptäcka vad som finns under runt på gården=) Det är gratis att drömma, så passa på du=)

    SvaraRadera