onsdag 26 juni 2013

Nystickad poncho.

 Avslutade en lite mindre poncho här om dagen. Denna är stickad av den finull jag köpte i vintras. En härlig ull som jag blir mer och mer förtjust i. 

 Runt halslinningen så stickade jag några varv med angoragarn för att få det lite mjukare. Jag är känslig runt halsen och kan uppleva finullen som stickig där.

 En liten bård av angoraull blev det också som en extra detalj. Mönsterstickningen är ett påfågelmönster, ett klassiskt mönster som förekommer i många variationer. Här är mönstret i sitt enklaste utförande, med bara en typ av minskningar som, i kombination med omslagen, ger ett böljande spetsmönster.

Varv 1: 1 rm, *(2 tills) 3 gånger, (1 omsl, 1 rm) 6 gånger, (2 tills) 3 gånger* upprepa *-* 2 ggr, 1 rm.
Varv 2: 1 rm, am till sista m, 1 rm
Varv 3: Räta maskor
Varv 4: 1 rm, am till sista m, 1 rm
Upprepa varv 1-4

Ponchon är rätt simpel att göra men den fyller sin funktion och jag är nöjd. Den blir skön att ha om axlarna när det blir lite kyligare. Den är inte större än att det faktiskt går att ha på sig en jacka över den. I dag så har vi regnväder och mina projekt har flyttat inomhus. Jag ockuperar både kök och badrum med mina byttor och mitt garn : ) Att växtfärga garn kräver lite utrymme, som vi egentligen inte har ; )


Ha en fin dag!

******

3 kommentarer:

  1. Så snygg Poncho!
    Du ska vara mycket Stolt över vad du har åstadkommit och allt är gjort från grunden med helt naturliga råvaror, helt fantastisk och underbar!
    (jag är så avundsjuk ;))

    Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Tackar så hemskt mycket : ))

    Skaffa dig en billig spinnrock (blocket) och börja. Så sjukt kul, vanebildande för att inte säga farligt ; )När man väl kommit på trixen så är det inte så jätte svårt : )

    SvaraRadera
  3. Underbar poncho och precis i det utförande jag letat efter. Men hur börjar man? Vill du dela med dig av mönstret får du gärna maila mig på fr.hulda@gmail.com

    SvaraRadera