lördag 15 juni 2013

Naturen överaskar!

 Vår trädgårdsgarn, en asiatisk sort Abies koreana 'Brevifolia'
Stor och ståtlig med fantastiskt vackra blå kottar. Dessa kottar har jag försökt spara genom att torka dem och ha dem till dekoration inomhus. Det går inte. De blir bruna och smulas sönder i miljoner små skivor med ett frö i. De är vackrast där de är - på granen. 
 
 Kottarna kommer på våren och jag njuter av dess spektakulära färg hela sommaren. De unga kottarna går åt det lila hållet för att på hösten mogna ut i en mer blå ton. Sen blir de bruna och trillar sönder i höstvinden... Då kommer fåglarna och kalasar på alla de tusentals frön som ligger under granen, så lite nytta gör de i alla fall. 

Som av en händelse i min jakt på bra växtfärger så fick jag för mig att plocka några av dessa kottar, kanske kunde de ge en spännande färg i från sig. Vilket jag naturligtvis inte trodde men det måste ju kollas. Och titta, efter 30 minuter i en halvliter sjudande vatten så förvandlades min näve med kottar till detta. Vilken färg! Helt makalöst : )

Färgbadet är sparat på burk så nu hoppas jag på att färgen går att få tvättäkta och fastnar väl på garnet. Jag letade efter Alun att beta med igår på "vår" affär men hittade inget så jag får jaga vidare. 


Trevlig lördag!

********

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar