fredag 28 juni 2013

Ingen ordning alls.






Allt huller om buller. Inga räta rader, knappt någon tanke alls, bara ner med fröerna i jorden. Det är så jag odlar. Så som naturen ser ut, där det finns plats och förutsättningar där gror det. Förra året hade jag problem med jordloppor, de angrep i första hand Strandsenapen (svensk ruccola typ) I år hade jag täckväv på ganska länge men när den glipade alltför mycket och växtkraften lyfte upp den från marken så tog jag bort den. Ta i trä... ännu så ser kålen fin ut, det mesta av dillen är skördad, morötterna växer och det bildas kontinuerligt sockerärter : )

Allt det goda växer på en bädd av gamla grenar och pinnar täckta av det som mockats ur från hönsgård och kaninburar. Limpan har toppats med gräsklipp en gång. Ogräs, vad är det? Här växer det så tätt att det knappt har varit nått ogräs alls att rensa. Till hösten har jag här fin matjord att odla i till nästa vår. Jag längtar till den dan jag har helt andra förvaringsmöjligheter. Då ska det odlas mer. Nu får det räcka med det som går åt under sommaren. Ja under en kort period så är vi självförsörjande på de grönsaker vi behöver. En del konserveras och avnjuts i höst och vinter : )

Trevlig torsdag, I dag ska jag titta till mina kantarellställen.

*******






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar