söndag 22 juli 2012

Vinbärsplockning i sällskap av hönsen





I går började jag att plocka av bären på vår röda vinbärsbuske. Inte helt mogna än, men jag tänkte göra gele´ och det blir tydligen bäst om inte frukten är helt mogen. Sen brådskade det lite för nu har trastar, starar och allt vad de nu heter uppmärksammat att de flesta av bären är mogna och sen går det fort att bara rensa den ren. Om man är fågel vill säga. Själv tog det två timmar att plocka knappt halva busken... Det är med andra ord bär i överflöd. Vilket är lite överaskande med tanke på hur torr våren var och hur bekymrad jag var över att vinbärsbusken såg lite tagen ut i vårsolen tidigare. Jag var säker på att det skulle bli en sämre skörd än förra året. Men det ser lika fint ut : )

Rätt så mysigt att stå med solen värmandes i ryggen och plocka bär. För igår var det en hyfsad dag : ) och som sällskap har man hönsen omkring sig. De lät sig väl smaka av bären och jag lät dem plocka åt sig. Vi har mer rödavinbär än vi kommer att göra av med. Det blev några burkar gele´ och några flaskor saft gjorda på kvällen av de 10 liter bär jag plockade.

 
Ha en trevlig sönda!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar