söndag 18 mars 2012

Surdegsbröd, försök nummer två...

 I går var den en sån där riktigt trist dag. Det var mulet och kallt. jag kunde inte hitta något att sysselsätta mig med som roade mig. Det som visades på tv kunde man strunta i, mest skräp.
Alltså så bakar man. Då slår man ihjäl ett par timmar och så får man gott bröd (förhoppningsvis)
Efter att ha gått och surat över min surdeg som jag förvarar i en burk, ja jag matar den och den beter sig som om den lever så funderade jag på om jag skulle våga mig på att prova att baka med den igen.

 Men denna gång tänkte jag inte jäsa den lika länge och fuska med lite extra jäst från affären. Jag litar inte på mitt hemmagjorda innehåll i burken se. Resultatet blev med beröm godkänt : ) Det blev två limpor och ett gäng frallor. Jag hade lite linfrö och solrosfrö både i degen och som "topping" Själva degen var en blandning av vete och grovt rågmjöl. Ja, jag höftar fortfarande, jag lär mig aldrig att mäta och väga när det ska bakas... För att få lite extra skjuts på brödet så hade jag lite högre temp i ugnen och när brödet gick in så slängde jag in en skvätt varmvatten också innan jag stängde luckan. DET fick fart på jäsningen. Sen sänkte jag värmen.



Gårdagens lunch. Nybakta frallor med ägg från våra höns, ärtskott och en liten röra på kaviar och creme fräsch.
Receptet kommer här:
Nä, skämt och sido. Bre en macka och lägg på sånt ni gillar- ät. Thats it!



Trevlig söndag!

******************




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar