torsdag 22 mars 2012

Give a way i bloggen; Dagliljor!


 I dag gav jag mig på ytterligare ett sånt där måste. Det är dags att gräva upp dagliljorna. Det finns i tusental. Nej jag överdriver inte, precis så är det; i tusental... Farbrorn som bodde här en gång älskade sin trädgård. Dagliljor satte han vid vår grusväg och här har de trivts. Rabatten blev nog trång redan för många många år sen så det blir mest blad och någon enstaka blomma bara. Jag vet ju att det bara finns ett sätt att få fart på blomningen igen. Det är hög tid att dela dem...

 Tack och lov så är det lättgrävt. Men att rensa liljeknölarna från bland annat jordgubbsplantor och kirskål som snott in sig rejält bland alla rötter, det tog tid. På två timmar hann jag gräva upp en ca 2 kvm yta och befria hundratals med liljelökar från jord, kirskålsrötter och jordgubbsplantor...

 Jag har ca 6 kvm till att gräva upp och tusentals liljor att rensa...

 Har man ett överflöd så ska man vara generös tycker jag : )

 Här en skottkärra full med dagliljor. De fanns inte rum för dem längre när den bit jag grävt upp fylldes igen med liljor. Ni kan ju tänka er hur många skottkärror det blir innan jag är klar.

 Tre påsar med plantor har jag plockat undan (ett 20 tal liljor i varje) De tänkte jag skänka bort här i bloggen. Det enda du behöver göra är att länka till min blogg om du har en blogg och skriva en kommentar i min blogg om att du vill vara med i utlottningen. Har du ingen blogg, skriv en kommentar bara : ) Redan nästa tisdag 27/3 så drar jag namnen på de tre som får varsin påse med dagliljor. Så hinner de komma i jord så fort som möjligt.  

Så här kommer de att se ut när de blommar : )

Dagliljor trivs bäst i mullrik jord och klarar vandrande skugga. Men de är inte särskilt kinkiga.  Före och efter blomningen är bladverket dekorativt. Innan bladverket utvecklats kan rabatten med fördel prydas av tulpaner vars vissna blad sedan döljs av dagliljorna. Dagliljor finns i en uppsjö av färger som dock håller sig inom skalan ljusgult – till varmt rostrött/vinrött.

Bilden på de blommande Gula dagliljorna är lånad från webben.




Trevlig torsdag!
 
************************

3 kommentarer:

  1. Vilken rikedom du har i din trädgård! Det måste vara härligt att se allt när det blommar som bäst.
    Jag gör mitt bästa i min lilla trädgård men lite liljor hade verkligen gett trädgården ett lyft så därför vill jag mer än gärna vara med i utlottningen. Du ligger redan som en en länk hos mig och jag kommer även att länka till dig i dagens inlägg

    SvaraRadera
  2. Tyvärr så bor jag i Härjedalen så jag kan ju inte delta i utlottningen, men dina bilder gör ju att jag längtar till sommaren (vi har ju ingen vår här, utan det blir ju sommar direkt efter vintern, det är väl för att vi ska hinna med) men dessa liljor tycker jag är underbara, har önskat mig sådana :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härjedalen är väl inget hinder. Sätt lökarna i en kruka innomhus alt förvara dem i lite torv tills det är dags att plantera ut dem : )

      Radera